Miljoenenclaim ABN Amro? Klanten profiteerden niet van de dalende rente


Afgelopen week, op 3 maart 2021, heeft het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening) in hoger beroep uitspraak gedaan over de rente op een Flexibel Krediet.

ABN Amro moet een klant compenseren die vindt dat hij te veel rente heeft betaald over een doorlopend krediet, zo oordeelt de stichting Kifid. De klant had tussen 2010 en 2018 een doorlopend krediet met variabele rente en mocht maximaal 50.000 euro lenen. Volgens de bindende uitspraak van het Kifid was die rente jarenlang te hoog. Waar de marktrentes die de bank zelf moet betalen in die periode almaar daalden, gebeurde dit niet met de tarieven die de klant moest betalen.

Wanneer uit de herberekening blijkt dat de consument meer heeft betaald dan de bank in rekening mocht brengen, dan moet de bank de te veel betaalde rente terugbetalen.

ABN Amro moet nu uitrekenen hoeveel rente de klant te veel betaalde. De klager schat dit op 25.000 euro.

De uitspraak gaat over één klant, maar dit kan natuurlijk gevolgen hebben voor meer doorlopende kredieten met flexibele rentes. Bij het klachteninstituut liggen in ieder geval nog een tiental klachten over doorlopende kredieten van ABN Amro, maar in totaal zou het gaan om zo’n honderd soortgelijke zaken. Zo lopen er ook nog procedures tegen Santander en Vesting Finance. Deze uitspraken worden later dit jaar verwacht.

De Consumentenbond is blij met de uitspraak, het biedt hoop voor andere gedupeerden van woekerrentes.Zij stellen dat ongeveer 80.000 klanten van ABN AMRO een soortgelijk doorlopend krediet hebben. Stef Smit, directeur van Consumentenbond Claimservice: “Mensen hebben vaak geen idee of ze een reële rente betalen. Naast rente op doorlopende kredieten gaat het ook om de rente die je betaalt voor roodstaan op je betaalrekening en voor kredieten die gekoppeld zijn aan een creditcard. Ook in die gevallen moet de bank de te veel betaalde rente terugbetalen.”

Consumenten die vermoeden dat zij te veel rente hebben betaald op hun krediet, kunnen zich aanmelden bij Consumentenbond Claimservice.

UPDATE 17-03-2021: ABN AMRO heeft een uitnodiging van de Consumentenbond Claimservice om gezamenlijk tot een oplossing te komen geaccepteerd. De bank gaat tevens een nieuwe rechtszaak aanspannen. Deze gang naar de rechter moet helderheid bieden in de andere dossiers.


Interessant? Deel het met je vrienden!

Burry

Volgt nauwlettend de geldmarkt.. Vergeet The Big Short, we gaan voor The Big Reset.

0 Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *