Mastercard wil hun enorme netwerk hergebruiken om een manier te creëren waarop consumenten, winkeliers en financiële instellingen met digitale activa kunnen handelen. Het zou Mastercard kunnen positioneren als een cruciale infrastructuur-provider voor digitale activa in de groeiende industrie, waarbij het een concurrentievoordeel opbouwt vergelijkbaar met wat het de afgelopen 60 jaar in de betalingssector heeft gedaan.
“We brengen de schaal en het bereik dat we hebben naar dit domein zodat geld op een eenvoudige manier tussen de twee werelden kan stromen,” zegt Raj Dhamodharan, Executive Vice President van blockchain en digitale activa bij Mastercard, verwijzend naar traditionele financiën en gedecentraliseerde financiën.
“Wat ontbreekt is een volledig compliant raamwerk en gebruikerservaring op de blockchain, zoals je vandaag in de VS met Venmo en Zelle hebt voor binnenlandse transacties,” voegt hij toe.
In Nederland kennen we Venmo niet echt, het is een populaire mobiele betaaldienst die vooral in de Verenigde Staten wordt gebruikt. Wat dat betreft is Venmo vergelijkbaar met betaalapps die in Nederland populair zijn, zoals Tikkie of de betaalfunctie in diverse bank-apps.
Voor banken
Het creëren van een Venmo-achtige ervaring voor het verplaatsen van geld en andere activa via de blockchain zal niet eenvoudig zijn, en adoptie door financiële instellingen is cruciaal. Zoals bij elk netwerk neemt de waarde toe naarmate meer gebruikers zich aansluiten. Mastercard richt zich daarom op banken om deel te nemen aan hun crypto-netwerk, het Multi-Token Network, om de functionaliteit uit te breiden. Tot nu toe heeft Mastercard vooruitgang geboekt met JP Morgan en Standard Chartered om toepassingen te ontwikkelen, zoals grensoverschrijdende betalingen en het tokeniseren van deposito’s en koolstofkredieten.
Voor consumenten
Voor consumenten wil de betalingsgigant zijn 3,5 miljard kaarthouders wereldwijd in staat stellen om geld te verplaatsen en transacties uit te voeren tussen de de traditionele financiële wereld (fiat) en de cryptowereld. Mastercard heeft wereldwijd meer dan 100 op crypto gerichte kaartprogramma’s geïntroduceerd, zoals creditcards, prepaidkaarten en beloningskaarten, waarbij gebruikers crypto krijgen in plaats van cashback.
“Deze stroom van kapitaal en bestedingsvermogen van de consumentenkant is essentieel voor het succes van deze hele sector,” aldus Dhamodharan.
Bouwen aan een nieuw fundament
Sinds 2015 heeft Mastercard meer dan 250 unieke patenten aangevraagd met betrekking tot blockchain- en digitale activatechnologie, een inspanning die aanvraag- en onderhoudskosten met zich meebrengt en gespecialiseerde juridische en R&D-teams vereist. Het heeft sinds 2021 ook 43 blockchain-startups ondersteund via zijn startup-acceleratorprogramma. Hoewel het bedrijf niet wilde delen hoeveel zijn team voor digitale activa door de jaren heen is gegroeid, groeit het wel.
0 Comments