Nederlandse consumenten hebben in 2020 maar liefst 335 miljoen online aankopen gedaan (dus 335 miljoen bestellingen), dat is 27% meer dan het jaar ervoor. Er is in totaal zo’n 26,6 miljard euro uitgegeven bij webshops, een stijging van 7% vergeleken met 2019. 

De groei werd hoofdzakelijk veroorzaakt door de coronacrisis (uiteraard) en de bijbehorende overheidsmaatregelen. Dit blijkt uit de meeste recente versie van de Thuiswinkel Markt Monitor (infographic pdf), het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland.

Stijgende en dalende segmenten
Grote groei in de online uitgaven zagen we vooral bij Home & Living (+83%), DIY/Garden (+74%), Sport en Recreatie (+62%), Food/Nearfood (+58%) en IT (+56%). Dalingen zijn er echter ook. Zo laten de online uitgaven aan pakketreizen een daling van 72% zien en losse vliegtickets en accommodaties een min van 37% ten opzichte van 2019.  

Betalingen via iDeal
Het gebruik van iDEAL als betaalwijze voor online aankopen laat in 2020 een sterke stijging zien: van 60% naar 69% van het aantal online aankopen. Vooral in het segment Food/Nearfood is het aandeel iDEAL sterk toegenomen (+11 procentpunt), voornamelijk ten koste van pin. Andere betaalmiddelen, zoals cadeaubonnen, zijn minder vaak gebruikt als betaalwijze voor online aankopen.

top3 betaalmethoden

Ook bij de cross-border aankopen is iDEAL het meest gebruikte betaalmiddel, wat op zich opvallend is, al ligt het aandeel met 46% van het aantal aankopen hier lager dan op de binnenlandse markt. Internationale betaalmiddelen als creditcards (22%) en PayPal (16%) worden cross-border juist vaker gebruikt dan voor aankopen bij Nederlandse webshops. Dat een typisch Nederlands betaalmiddel als iDEAL ook bij buitenlandse webwinkels vaak wordt gebruikt, komt omdat steeds meer grote buitenlandse partijen met veel Nederlandse klanten iDEAL als extra betaalmogelijkheid aanbieden.

Grote online betaalproviders
Het verwerken van online betalingen is een zeer lucratieve manier om geld te verdienen. Het nieuwste bewijs daarvan is de Amerikaans-Ierse betaaldienstverlener Stripe. Dat bedrijf gaat binnenkort naar de beurs en wordt inmiddels gewaardeerd op 95 miljard dollar (bijna 80 miljard euro). Ter vergelijking, het bedrijfs is daarmee meer waard dan de grootste bank van het Europese continent, BNP Paribas (65 miljard euro) en bijna twee keer zo veel als ING (47 miljard euro).

Stripe zou hiermee ook meer waard zijn dan Facebook, voordat het social mediabedrijf naar de beurs ging in 2012, zo schrijft de Financial Times. Volgens een bron zou Stripe al groter zijn dan het al wel op de beurs genoteerde Adyen. Dat Nederlandse bedrijf verwerkte vorig jaar 303,6 miljard euro aan transacties, waarop een winst werd gemaakt van 261 miljoen euro. Op de beurs is de betaalprovider nu ongeveer 60 miljard euro waard.

Er zijn inmiddels erg veel bedrijven die willen profiteren van de enorme groei van online betalen. Alleen al in Nederland kennen we naast Adyen diverse actieve diensten zoals Buckaroo, Mollie en Online Payment Platform.

Is dit positief voor banken?
Nee. Banken staan dankzij de lage rente al flink onder druk, maar verliezen nu ook marktterrein aan partijen zoals Stripe. Elke nieuwe online bestelling betekent extra inkomsten voor een betaalprovider, ze werken immers met vaste vergoedingen per transactie. Daarmee zijn hun inkomsten veel zekerder (en goedkoper) dan bij een bank. En daarom is de waardering op de beurzen ook zo hoog ten opzichte van banken, zo zegt fusie- en overnamespecialist Jorg Quapp van KPMG zegt tegenover NRC.

Doorgroeien
De online bestellingen van consumenten zullen nog wel even doorgroeien, inclusief de omzet van betaalproviders. Maar ook de diensten zullen ze snel gaan uitbreiden, zo verhuurt Stripe zijn klanten reeds fysieke betaalapparaten en kan men een directe aansluiting krijgen op hun boekhoudsystemen. Ook Adyen biedt vergelijkbare diensten aan. En zo snoepen ze steeds meer marktaandeel weg bij de banken…


Interessant? Deel het met je vrienden!

JP Burry

Volgt nauwlettend de geldmarkt.. Draait graag dubbeltjes om en bankiert bij Mesa Verde. Zijn visie: vergeet The Big Short, we gaan voor The Big Reset.

0 Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *