Met groene grafiekjes, windmolens en vrolijke mensen, presenteert ING Bank zich in een filmpje als klimaatheld.

Wat ING niet noemt? De 9 miljard euro waarmee ze jaarlijks de fossiele industrie financieren. Dit noemt men greenwashing. Daarom diende FossielVrij.NL hierover een klacht in bij de Reclame Code Commissie.

Omdat ING losjes omgaat met de waarheid, heeft FossielVrij een nieuwe, eerlijke versie van de betreffende video gemaakt:

De marketing van ING sust ons in slaap. Zolang de bank zich met succes groen voor blijft doen, zullen klanten en medewerkers niet aandringen op verandering. En zo gaat het niet alleen met de de fossiele industrie, maar ING investeert ook nog steeds in wapenhandel en andere dubieuze zaken.

Of de klacht succes gaat hebben is nog de vraag, maar de Britse bank HSBC werd vorig jaar al op de vingers getikt voor een vergelijkbare greenwashing-campagne. Terwijl ze mooie sier maakten met hun groene financieringen, zeiden ze bij HSBC niets over de miljarden die de bank in olie, kolen en gas pompt. De Britse advertentiewaakhond oordeelde dat klanten niet verwachten dat HSBC ook bedrijven financiert die juist klimaatontwrichting aanjagen.

UPDATE 15 september 2023: ING is op de vingers getikt vanwege hun greenwashing. De Reclame Code Commissie gaf FossielVrij vorige week gelijk: de reclamevideo waarin de bank doet alsof ze hartstikke groen zijn, is hartstikke misleidend.

De Commissie oordeelt dat de claims van ING zo absoluut zijn (“We finance billions of euros of green projects and companies around the world”) dat de gemiddelde consument niet zal verwachten dat ING naast duurzame financieringen nog altijd miljarden in fossiele projecten en bedrijven stopt.


Interessant? Deel het met je vrienden!

JP Burry

Volgt nauwlettend de geldmarkt.. Draait graag dubbeltjes om en bankiert bij Mesa Verde. Zijn visie: vergeet The Big Short, we gaan voor The Big Reset.

0 Comments

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *