ING had op 1 februari te maken met een grote storing, waardoor betalen via de app niet meer werkte. Hierdoor konden klanten niet bankieren en bijvoorbeeld geen aankopen doen bij webshops. Dit had een zeer positief effect, want door de storing groeide bij veel mensen het besef dat cash geld toch wel erg handig is.

ING app

Het probleem bij ING lijkt te zijn veroorzaakt door een fout van een ICT’er. ING -en ook andere banken- zijn eigenlijk grote ICT-bedrijven geworden, met duizenden techneuten in dienst en zeer veel afhankelijkheid van software. Een storing en/of bug in de software is dus niet heel vreemd en zal in de toekomst vast vaker gebeuren.

ING-baas Steven van Rijswijk noemt de storing ’erg pijnlijk’. Het blijkt dat 58% van de klanten van ING alleen mobiel de bankzaken regelt, de meerderheid kon dus geen geld meer gebruiken!

Rabobank app

Ook de app van de Nederlandse Rabobank kampte afgelopen donderdag met een storing. Daardoor kunnen klanten niet inloggen. De bank houdt het op een ’technisch probleem’. Inloggen op internetbankieren was wel mogelijk, als gebruikers de Rabo Scanner of Random Reader Comfort gebruiken.

Cash Rules Everything Around Me

Diverse experts mochten aan de media vertellen hoe belangrijk het is om contact geld te hebben. Voldoende bankbiljetten om een aantal dagen te kunnen overbruggen blijkt opeens geen overbodige luxe. En dat in een tijd waar de politiek ons doet geloven dat contact geld alleen een ding is voor criminelen. Het feit dat de Duitse overheid al voorbereidingen heeft getroffen voor noodleveringen van contant geld, zegt al veel. Zo kan men de economie draaiende houden in het geval van een stroomstoring.

Op dit moment is 20 procent van de betalingen met contant geld, tien jaar geleden ging het nog om 60 procent. Daarmee is onze afhankelijkheid van digitale middelen zeer snel gegroeid. En als de bank-app opeens niet meer werkt, dan kun je niet tanken, geen eten kopen, etcetera.

Ab Flipse, voorzitter van onder andere Woekerpolis en Acroclaim, roept al jaren op om voor minstens 3 maanden contant geld in huis te halen. Dat was tien jaar geleden (2013) overigens ook het advies van het Nibud. Diezelfde partij wil dat het gebruiken van contant geld zoveel mogelijk gratis blijft, aangezien steeds meer banken zoals ABN en ING kosten berekenen als je wil pinnen.

Het Nibud is ook van mening dat er binnen een straal van 5 kilometer voldoende plekken moeten zijn om aan contant geld te komen. Na het verdwijnen van de bankfilialen lijken nu immers ook de pinautomaten steeds schaarser te worden. En bij steeds minder winkels is het mogelijk om bij het afrekenen een extra bedrag te pinnen voor contant geld.


Interessant? Deel het met je vrienden!

JP Burry

Volgt nauwlettend de geldmarkt.. Draait graag dubbeltjes om en bankiert bij Mesa Verde. Zijn visie: vergeet The Big Short, we gaan voor The Big Reset.

0 Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *