De consumentenbond vraagt jaarlijks aan een groot internetpanel (ruim 11.000 consumenten) wat zij van hun bank vinden. De klanten zijn over het algemeen vrij positief, maar toch zijn de verschillen tussen de diverse banken groot.

Deelnemers aan het onderzoek worden uitgebreid ondervraagd. Zij worden gevraagd om een oordeel geven over: internetbankieren, de mobiele app, de kosten, communicatie naar de klant en de service van de bank.

RegioBank scoort het beste met een 9,4 op algemene tevredenheid. Vorig jaar stond RegioBank ook al bovenaan. De complete lijst van de diverse Nederlandse banken, op basis van algemene score:

1. RegioBank: 9,4
2. ASN Bank: 9,2
3. Knab: 9,1
4. Triodos Bank: 8,7
5. SNS: 8,2
6. Rabobank: 7,4
7. ABN Amro: 7,2
8. ING: 7,1

We hadden hier graag een top 10 lijst getoond, maar volgens de Consumentenbond zijn er geen beoordelingen over Bunq en Moneyou, omdat er onvoldoende deelnemers waren. Vreemd, aangezien Bunq in andere onderzoeken juist als een sterke speler naar voren komt.

ING scoort iets beter dan vorig jaar, maar krijgt net als vorig jaar het laagste cijfer (in 2019 een 6,7). De Triodos Bank is de enige bank die dit jaar een iets lager cijfer krijgt dan vorig jaar: een 8,7 (in 2019 een 8,9).

Geen enkele bank krijgt gemiddeld een onvoldoende van zijn klanten. Wel is het percentage mensen dat een onvoldoende geeft bij de ene bank groter dan bij de andere. De ASN Bank, Knab en RegioBank krijgen van (bijna) niemand een onvoldoende. Bij ING is het percentage onvoldoendes het hoogst: 8%.

Steeds meer zelf doen, maar wel steeds duurder
Mensen zijn het minst tevreden over de verhouding tussen de kosten en de diensten die de bank levert. Velen vinden het onbegrijpelijk dat ze steeds meer betalen voor hun bankrekening, terwijl ze bijna alles zelf online regelen. Daar kunnen wij het alleen maar mee eens zijn. Vroeger had je nog de enorme hoeveelheid filialen, inclusief personeel, en het verwerken van vele poststukken (cheques). Dit wordt tegenwoordig allemaal online gedaan, wat uiteraard zorgt voor meer investeringen in websites en apps, maar eigenlijk snapt niemand waarom dit duurder is.

Een positieve noot: de ontevreden geluiden komen nauwelijks van klanten van de ASN Bank, Knab en RegioBank, die zijn aanzienlijk vaker (zeer) tevreden over de kosten van hun bank dan klanten van de andere banken.

Vooral ABN Amro, ING en Rabobank springen er negatief uit: respectievelijk 27%, 30% en 25% van hun klanten geeft een onvoldoende voor de kosten. Opvallend dit jaar is dat de Triodos Bank van 19% van haar klanten een onvoldoende krijgt; een stuk meer dan vorig jaar. De bank heeft recent de kosten van de betaalrekening flink verhoogd.

Meer lezen? Check ook de top 10 Europese bank apps.


Interessant? Deel het met je vrienden!

JP Burry

Volgt nauwlettend de geldmarkt.. Draait graag dubbeltjes om en bankiert bij Mesa Verde. Zijn visie: vergeet The Big Short, we gaan voor The Big Reset.

0 Comments

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *