Over Ronnie Overgoor, Explainer DC en Ghana

Dit is een archiefpagina over Ronnie Overgoor. Hij sloeg als directeur van Explainer DC (2002) een brug tussen de online-wereld en de dagelijkse werkelijkheid: ‘Internet moet op een zakelijke manier worden ingezet, maar dat is soms lastig voor zoiets nieuws. Het kost tijd de toegevoegde waarde te bewijzen. Vooralsnog blijft het pionieren.’

Overgoor hoeft niet langer te roepen dat e-bizz gewoon werk is en kreten als verlies maken, business-modellen en overhaaste ipo’s niet gezond zijn. ‘Doordat wij tijdens de hype gewoon ons werk deden, hebben wij van de negatieve hype niet veel gemerkt en dat is geen wijsheid achteraf. Godzijdank is de mythe dat een internetjaar drie maanden duurt ontzenuwd. Het bouwen van een bedrijf kost gewoon tijd en dat is precies waar het bij de meeste is misgegaan.’

Overgoor denkt mee met klanten die internet willen inzetten voor hun organisatie. ‘Zelden wordt met louter e-commerce geld verdiend. Men moet het zien als een multi-channel-speler: orienteren doe je online, kopen in de winkelstraat en aftersales via een 0900-nummer.’ Overgoor realiseerde voor Dixons de virtuele winkelassistent. Na een aantal muisklikken heeft de klant in spe zich georienteerd en kan hij tot de fysieke aankoop overgaan.

Klanten die hun webactiviteiten door Explainer DC lieten verzorgen, zijn Intercard, Nomad, Amici, VNU, Elsevier, Rai en de VVD. Recent startte Explainer DC uit idealisme een dochteronderneming in Ghana. ‘Inmiddels is het kantoor met tien man operationeel.’

Newconomy was in 2002 in onderhandeling met webbouwer ExplainerDC over een participatie in het bedrijf. Dat was de eerste nieuwe participatie waarover Newconomy mededelingen deed sinds in februari dat jaar een groep nieuwe investeerders en een nieuwe directie aantrad. Newconomy zal op een later moment mededelingen doen over de beoogde participatie en de verdere toekomstplannen.